torsdag 3. oktober 2013

Villsauene som ikke ville temmes

Jeg er så utrolig glad for at jeg fant Ravelry. Der finner jeg så mye inspirasjon og glede. Et av mine siste prosjekter, som jeg fant takket være Ravelry, er Pinneguris Villsauene på runde.



Et utrolig nusselig mønster jeg falt pladask for. Noe av det gøyeste er å plukke ut farger til slike prosjekter. Jeg hadde litt trøbbel underveis, av ulike årsaker. Tror jeg rekket opp mønsterdelen på første erme minst 5 ganger. Og jakka ble strikket ferdig på Rhodos, da ferien ble ufrivillig forlenget av ei lita ei som fikk vannkopper etter en dag av ferien. Så jeg følte virkelig at disse villsauene virkelig var ville, og ikke ville temmes. I tillegg skulle jeg liksom klippe i strikketøyet mitt, for første gang, og det i glatt alpakka. Jeg må jo være gal!

Men, tro det eller ei, jakka ble ferdig, og sluttproduktet er bare såå fint! Strikka en liten matchende lue, da jeg ikke brukte på langt nær så mye av restene som jeg hadde håpt på. Bratt læringskurve på mye med denne jakka, men her er litt av prosessen etter at alt var strikket ferdig:


Først hekla jeg en kant på begge sider, for å låse maskene, for så å klippe imellom de to kantene (brukte denne og denne som veiledning).




Hadde jeg brukt ren ull, hadde jeg kunnet stoppe her. Men jeg er sta, og litt gal, og insisterte på å bruke av alpakkaen min, så her måtte det mer til for å låse maskene bedre. Frem med maskinen..

Deretter festa jeg matpapir på baksiden av hvert sømmonn, hvilket både fungerte som garanti for at maskinen ikke skulle floke seg/hekte, og at plagget ikke strakk seg under syingen.




Hadde satt trykkfotpresset til lavest (1), og stinglengden til 1mm. Sydde midt i første maskerad nærmest knappestolpen, og enda en søm nærmest heklekanten. 



Bretta inn sømmonn med heklekanter på baksiden, og festa med hovedfargen. Voila! Jeg klarte det! Enda ikke vasket og dampet på bildene, men pytt pytt! Så myk, så fin, og så varm. Akkurat slik jeg liker det. Jeg har allerede begynt å planlegge farger til neste størrelse, mønsteret må bare bli ferdig først :)






Garn: Drops Alpaca
Farger: Diverse (ca 10-12g av hver; 20g av den første etter sammenslåingen). 
Pinner: 2,5 og 3 mm
Str: 3 år 
Endringer: Ekstra lengde på bol og armer. Skulle lagt på enda litt. 
Knapper: Saueknapper i tre

5 kommentarer:

  1. For ei herlig jakke! Morsomt mønster som jeg ikke har sett før :)

    SvarSlett
  2. For et fantastisk nydelig sett! Så kult og vel verdt alt slitet:)

    SvarSlett
  3. Bra ståpåvilje! Den ble flott tilslutt!

    SvarSlett
  4. Så nydelige farger!
    Er imponert over så fint monteringsarbeid! Jeg tør ikke å prøve meg på det! :)

    SvarSlett
  5. Fantastisk flott jakke i et herlig garn/fargevalg. At du tør å klippe ! Imponert over det flotte arbeidet :)
    Jeg tør ikke strikke noe som det må klippes i, for jeg kan ikke den delen.

    Love it! :D
    Eli Kristin

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...